NATURA BRAMY

Rynki Ekonomia Gospodarka Świat i czasem Polityka

Po FED uderzy podaż?

with 30 comments

Wiem, że to, co chcę teraz napisać jest ryzykowne. Ryzykowne głównie dla mnie i mojej reputacji. Ale mimo wszystko zaryzykuję, uważam bowiem ten wpis za rzecz istotną na tyle, by nawet położyć na szali moje dobre imię.

Najwyżej się pomylę i paru Czytelników uzna, że nie warto mnie więcej czytać. Jeśli zaś trafię, to zostanę „góró”, a kilku kolejnych Czytelników uzna, ze coś w tych moich cyferkach Greenblatt’ a, nałożonych na Gann’a połączonego z Elliott’em, wpisanych razem w widły Andrews’a jednak jest…

Proszę tego wszystkiego, co napiszę poniżej, nie traktować jako pewnik (na dobrą sprawę: co jest pewnego jeśli chodzi o przyszłość na rynkach?). Ale przypisuję temu na tyle duże prawdopodobieństwo, że postanowiłem…. spróbować się publicznie ośmieszyć : -)

Obraz, który w momencie tworzenia poprzedniego wpisu był kompletnie nieczytelny i dlatego wpis ograniczyłem jedynie do sekwencji dat czasowych, zaczął ujawniać mi pewne swe zarysy.

Od dość dawna jestem zwolennikiem tezy, że obecne spadki w USA powinny „złapać” mocniejsze dno w strefie około 1285-1320 na indeksie S&P500. Dlaczego akurat tam?

Bo w tym miejscu mamy mnóstwo poziomów zniesień Fibonacci’ego, np. 50 % zniesienie ruchu listopad ’11 – marzec’12 i 38% zniesienie całości ruchu październik ’11 – marzec ’12. Większość ruchów koryguje się o co najmniej te 30-40% więc takie założenie jest dość prawdopodobne i niezbyt odkrywcze.

W tym miejscu (ściślej w okolicach 1290 ) wypada też odłożenie w dół 161,8% długości ostatniej fali wzrostowej od dna z 6.03, co pokazałem na pierwszym wykresie. Czasem jest tak, że głębokość korekt wynika z rozmiaru ostatniej fali wzrostowej i w mojej hipotezie założyłem, ze tym razem tak właśnie będzie. Oczywiście to tylko założenie robocze:

Ta strefa wypada też idealnie nad linią, ciągniętą po szczytach z maja i lipca 2011 (zielona linia na wykresie 2) – tak więc tworzenie się tam jakiegoś, przynajmniej krótkoterminowego dna wyglądałoby dość sensownie także z punktu widzenia klasycznej Analizy Technicznej, tej od formacji i linii trendu.

Tegotygodniowa kontra byków wydaje się być niczym więcej, niż tylko korekcyjnym wzrostem pod posiedzenie FED, wyraźnie zresztą zatrzymywanym na linii szyi lokalnego podwójnego szczytu z końcówki marca 2012 (okolice 1390). Jeśli tak rzeczywiście jest, to do posiedzenia FED (24-25.04) indeks S&P500 nie powinien zbytnio oddalać się od strefy 1370-1390, w której na chwilę ostatnio ugrzązł, a być może wcale jej nie opuści, kolebiąc się w niej „od bandy do bandy”.

I teraz nadszedł czas na to „ryzykowne”, które narysowałem na czerwono na wykresie 1, które może być przyczyną mojego blamażu lub chwały. W dniu posiedzenia FED wychodzi mi mnóstwo pomniejszych punktów czasowych, zaś na przełomie kwietnia i maja 2012 (powiedzmy od 27.04 do 1-2.05) mnóstwo ważniejszych punktów czasowych na wielu różnych indeksach i towarach.

Jesteśmy bardzo blisko istotnego punktu czasowego, co do którego oczekuję, że będzie istotnym dnem i jednocześnie bardzo „wysoko”, w stosunku do strefy potencjalnego wsparcia, gdzie widziałbym koniec ruchu.

Jak to sobie wszystko razem poskładałem i przyjrzałem się również wielu innym walorom, (w tym np. bardzo uważnie towarom z grupy soft: kakao, cukier, kawa i sok pomarańczowy, które zdaje się wszystkie przeszły już do długoterminowych, regularnych trendów spadkowych), wyszło mi duże prawdopodobieństwo krótkiej, gwałtownej wyprzedaży zaraz po posiedzeniu FED, z głównym uderzeniem na rynkach towarowych i krótkim, gwałtownym paroksyzmem niedźwiedzim na indeksach akcji. To nie byłaby panika. Raczej silna 2-4 dniowa wyprzedaż wskutek rozczarowania FED’em, zatrzymująca się w strefie 1285-1320

Gdybym chciał tu opisać wszystkie przesłanki, którymi się kierowałem uzyskując taki obraz, musiałbym z tego wpisu zrobić solidny tekst z ponad 20-toma wykresami różnych instrumentów na co najmniej kilkanaście stron A4, na co nie za bardzo mam czas, (a prawdę mówiąc też i ochotę). Poprzestaję więc na stwierdzeniu, ze solidnie to sobie wszystko przepracowałem, nim zdecydowałem się upublicznić, co proszę przyjąć na wiarę

Czy dno, które po tej wyprzedaży uformowałoby się w okolicach powiedzmy przełomu kwietnia/maja mogłoby już być „tym” dnem?

Dochodzę ostatnio do wniosku, ze nie za bardzo. Od dna z listopada ’11 do szczytu z końcówki marca ’12 jest aż 89 (Fibonacci się kłania) sesji w większości wzrostowych, a od szczytu z przełomu marzec/kwiecień ’12 do końcówki kwietnia, miejsca mojego projektowanego „dna” będzie tych sesji ledwie 18 (Lucas), jeśli to się sprawdzi.

To zaledwie ok. 20% czasu wzrostów, trochę krótko, jak na długość trwania wzrostów. A jeśli korygujemy całość ruchu od października 2011, to tych sesji będzie w okolicach prognozowanego dna z kwietnia 144-147, co jeszcze gorzej wygląda we wzajemnych proporcjach czasowych, patrząc z falowego punktu widzenia.

O wiele większą szansę daję temu, że ów kwietniowy spadek byłby początkowym fragmentem jakiejś korekty płaskiej:

Proszę nie sugerować się tym kształtem, który narysowałem na wykresie 3 – chodziło mi bardziej o pokazanie idei niż ścisłe prognozowanie zachowania. Zresztą prognozowanie kształtów i zasięgów ruchów w obrębie korekt płaskich to najczęściej zadanie skazane na porażkę, stąd ryzykując już i tak dużo hipotezą wyprzedaży po FED, nawet nie próbowałem się bawić w rozważania „co potem?” Potem po prostu „coś” z arsenału korekt płaskich i tak należy rozumieć wykres nr 3, a kiedy przyszłoby „to” dno być może uda się wymyślić za czas jakiś, gdy potwierdzi się scenariusz, jaki mi się rysuje dla końcówki kwietnia.

Deszcz wiosenny –
I kaczki, których nie zjedzono,
Chwalą go kwakaniem.

Issa (1763-1827)

Written by songmun

20 Kwiecień 2012 @ 16:08

Napisane w Uncategorized

Odpowiedzi: 30

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nie bardzo rozumiem czym się miałbyś ośmieszyć publikując ten wpis. Dla mnie to bazowy scenariusz z testowaniem fibo38.2 i linii poprowadzonej po szczytach (~1390), a może nawet otarcie o SMA200 (~1275). Zamknięcie dzisiaj pod SMA45 daje szanse na powodzenie scenariusza i w przyszłym tygodniu możliwe zejście na 1340.

    podtworca

    20 Kwiecień 2012 at 19:05

    • We wpisie „Byle do FED?” zasugerowane było „jasne jest tylko jedno – pod koniec kwietnia będzie się działo coś naprawdę ważnego w USA i na dziś bardziej prawdopodobne jest to, że będzie to koniec spadków”

      Czy nalezy rozumiec ze te harmonie czasu wskazane w tym wpisie teraz przyblizaja nas do szczytu?

      Bet

      20 Kwiecień 2012 at 23:27

  2. chyba kazdy oczekuje wyprzedazy bo fomc, rowniez ja.

    tak jednak naprawde to liczy sie fomc czerwcowe. wiele IB zaklada ze jesli qe3 to wlasnie wtedy.

    co do plaskiej to tez zgoda. porownaj z rokiem 2007 tylko zrob male przesuniecie. poza tym kazdy widzi analogie z 2010,2011.

    tescik1234

    20 Kwiecień 2012 at 22:02

  3. to bylem ja.sip:)

    cos mnie zle zalogowalo.

    tescik1234

    20 Kwiecień 2012 at 22:03

  4. @songmun
    Zwróć uwagę że wszytskie korekty od dołka 2009, czyli 06.2009, 01.2010, 11.2010, 02.2011-trwały 16-17 dni. Obecna kokrekta po 5-falowej strukturze w tym impulsie trwa 13 dni. Czyli tak jak wcześniej pisałeś-25-26 kwietnia wypadałoby dno tej korekt(17dni). Pytanie_dlaczego w tej sytuacji miałoby być inaczej niż w pozostałych wyżej wymienionych przypadkach? i dlaczego akurat teraz ta korekta miałaby trwać znacznie dłużej?
    a tu kilka kresek : http://tinypic.pl/4p46xceo2bud
    Patrząc na te korekty 17 dniowe to widać charakteryzują się dwoma różniącymi się od siebie strukturami. I ty obecnie postanowiłeś obstawić tą nr.2, czyli gwałtowne uderzenie w dół. A co stałoby się z naszym w20 w takiej sytuacji? takie dynamiczne wyjście z trójkata zmasakrowałoby podobnie jak w sierpniu zeszłego roku rynek.
    Na ostatnich sesjach przy małych obrotach na w20 lop na kontraktach ostro rósł w górę, to oznacza że zbliżamy się do rozstrzygnięcia. Jeśli Twoja koncepcja miałaby się zmaterializować to w takim układzie podkreślę to jeszcze raz w20 leci w przepaść, czyli wyglądamy identycznie jak ( Grecja w 2010) i Hiszpania obecnie. To wydaje się niemożliwe, biorąc pod uwagę że polskie obligacje ostatnio chętnie były brane przez zagranicę, czyli bankrutem, chyba nie jestśmy?

    chlor

    21 Kwiecień 2012 at 09:47

  5. @ Podtwórca

    Czym mialbym sie osmieszyć?
    Przewidywaniem gwałtownych spadków, bliskich panice czy mini krachowi. To prawie zawsze jest ryzykowne zajęcie, a nieudane prognozy są czesto wyśmiewane przez czytających.

    @ SiP

    „chyba kazdy oczekuje wyprzedazy bo fomc, rowniez ja.”

    Raczej nie każdy, sądząc z tego ilu teraz kupuje,próbując wyprzedzić FED🙂
    Rzecz jest w tym, ze ja sądzę, że to bedzie taka krótka, gwałtowna błyskawica w dół, po ktorej rynek (przynajmniej w USA) dość szybko się pozbiera.

    „poza tym kazdy widzi analogie z 2010,2011”

    Mam nadzieję, ze nie każdy, bo jesli tak, to tej płaskiej nie będzie🙂

    songmun

    21 Kwiecień 2012 at 09:52

  6. @songmun
    Na screenie widać uderzającą analogię do sierpnia-ostatniego krachu.
    Obrazek sugeruje rozwiązanie, które opisujesz w nowym scenariuszu. Ale czy jeśli
    ta analogia jest tak uderzająca i „każdy” ją widzi, po za tym co najważniejsze gdyby miała się zmaterializować to zanegowałaby powszechną zasadę zmienności, to czy jest prawdopodobna?
    25.04 na pewno będziemy wyżej, ale później jedni lub drudzy zostaną złapani w pułapkę. bo albo spadnie albo wzrośnie.
    http://tinypic.pl/feolrzed4sbi

    chlor

    21 Kwiecień 2012 at 11:33

    • @ chlor
      Pozwolisz, ze sie z Tobą nie zgodzę co do tego klina? Otóż przyjrzałem się 5 minutowemu wykresowi zarówno indeksu W20 jak i kontraktowi (FW20) i struktura obydwu jest zasadniczo różna w stosunku do tego, co można zobaczyć w lecie 2011. Już chocby to powoduje, że nie zgadzam się z Twoim widzeniem sprawy.

      Opiszę to falowo na przykładzie intraday’a FW20, ktory trochę mocniej „przepracowałem”, niż indeks bazowy:

      Moim skromnym zdaniem wyglada to tak, że od szczytu z lutego 2012 do dna z 7.03 jest podwójny zygzak w pozycji fali A, następnie od dna z 7.03.2012 do szczytu z 3.04 mamy trójkąt zbieżny w pozycji fali B, a od szczytu z 3.04 powinien się zacząć podwójny zygzak w pozycji fali C.

      Kilkoma różnymi technikami spróbowałem oszacować możliwy zasięg ruchu po wybiciu w ramach owej fali C:

      1 – odłożenie najdłuższej fali w trójkacie, (naszej fali B) od miejsca przełamania (klasyczny sposób wg AT) – minimalny zasięg ruchu okolice 2145

      2 – przy założeniu, ze mamy układ falowy A = C, odłożenie długości fali A od końcówki trójkąta – czyli fali e (szczyt intraday z 3.04) również okolice 2145

      3 – odłożenie w dół 1,618 i 2,618 obszaru między początkiem a końcem trójkąta (początkiem czyli dnem fali a z 7.03 i szczytem fali e )- 1,618 wypada na 2188, zaś 2,618 – na poziomie 2102

      2 pierwsze, całkowicie niezalezne od siebie techniki szacowania długości ruchu wskazują na to samo miejsce – okolice 2145. Wygląda to tak, jakby coś bylo na rzeczy, a biorąc pod uwagę, że w tym miejscu widac wyraźnie wsparcie w postaci dołków z grudnia i stycznia, miejsce to jeszcze bardziej zyskuje na prawdopodobieństwie.

      Postanowiłem skorzystać jeszcze z techniki Gann’a zwanej „Square of 9″(SO9) i odłożyć w dół obroty koła, sprawdzając gdzie wypadną istotne poziomy, mogące posłużyć jako wsparcia.
      Niejako przy okazji – odkładając od poziomu szczytu fali e „obrót” koła Ganna o 45 stopni dostałem dokładnie minimum na FW20 z czwartku 5.04 – czyli 2250, a więc SO9 działa w takim układzie, jaki przyjąłem. Skoro działa na 45 stopniach, to jest spora szansa, ze jako wsparcia zadziałają kolejne wielokrotności 45 stopni.

      Oto kolejne ciekawe poziomy, wyznaczane przez SO9 :

      2225 – obrót o 60 stopni,
      2176 – obrót o 90 stopni,
      2146 – obrót o 108 stopni (zbieżny z punktem 1 i 2 prawda?)
      2126 – obrot o 120 stopni
      2102 – obrót o 135 stopni (dla odmiany zbieżny z jedną z wartości z punktu 3 wyznaczania zasięgu ruchu)
      2078 – obrót o 150 stopni (tę wartość otrzymuje się również przez odłożenie w dół 2,618 x ruch w dół z okresu 3-5.04, czyli pierwszej fali spadkowej, wybijającej z trójkąta)
      2031 – obrót o 180 stopni (bardzo silne wsparcie z samej definicji SO9, a także silne wsparcie wg klasycznej techniki, bo blisko minimów z 23.09.2011)

      Moim zdaniem teraz czeka nas zejście W20 (i FW20 też) do ktoregoś z ww. poziomów, ale zejście poniżej minimów z 23.09.2011 nam nie grozi. Uważam, ze minimalny spadek FW20 to rejon 2145, a maksymalny to 2031. Gdzieś między tymi dwoma wartościami mamy szansę zrobić dno pod koniec kwietnia

      songmun

      22 Kwiecień 2012 at 16:06

      • @songmun
        http://tinypic.pl/r0vfbtv88x5f
        tutaj wersja binve, która koreluje z twoją projekcją.

        chlor

        22 Kwiecień 2012 at 16:14

      • W przedziale 2110-2115 jest całkiem mocna wiązka zniesień fibo

        Wherek

        25 Kwiecień 2012 at 15:34

      • „Moim skromnym zdaniem wyglada to tak, że od szczytu z lutego 2012 do dna z 7.03 jest podwójny zygzak w pozycji fali A, następnie od dna z 7.03.2012 do szczytu z 3.04 mamy trójkąt zbieżny w pozycji fali B, a od szczytu z 3.04 powinien się zacząć podwójny zygzak w pozycji fali C.”

        khm, khm…

        Fale B w formie TR powstają tylko w Zigzagach. Jeżeli pierwsza fala spadkowa to DZ to jako A we Flat to B nie ma prawa być trójkątem. Musi tam być inna struktura.

        Tak na marginesie to pierwszą falę spadkową od szczytu z lutego’12 można rozpisać impulsowo. Czwórka jako TR ze słabą falą e. Koniec fali e (czyli czwórki) nie zachodzi na jedynkę:)

        Pozdrawiam

        LeM

        7 Maj 2012 at 03:58

  7. songmun czyzbys przyjął moja wersje wydarzen sprzed paru tygodni o spadku ? ;] pozdrawiam

    slow2006

    21 Kwiecień 2012 at 17:01

    • @ slow2006

      Nie. Moja wersja to kontynuacja ruchu bocznego w oczekiwaniu na wyraźniejszy impuls, a nie trend spadkowy. Jesli wrócisz do poprzedniego wpisu,przeczytasz, ze przewiduję, ze dno z końca kwietnia bedzie istotnym dnem dla WIG20. Nadal to podtrzymuję.

      songmun

      22 Kwiecień 2012 at 20:12

      • no od rana ostro zaczęliśmy, bez ząbka w górę do FOMC.

        chlor

        23 Kwiecień 2012 at 12:24

  8. […] lub środy obserwując układ sił pojawiający się na wykresach. W tym tygodniu szykuje się posiedzenie FED więc może być […]

  9. mysle songmunie ze masz racje z tym co piszesz .jedyne co mnie zastanawia to zachowanie w20 podczas spadkow w usa.czy spadniemy jak piszesz czy w plaskim ruchu bedziemy czekali na koniec spadkow w usa na poziomach 2180-2250

    gracz

    22 Kwiecień 2012 at 22:04

  10. podaż wydaje się że uderzyła wcześniej, może więc na FED bedziemy mieli dno, a nie szczyt?

    pk

    23 Kwiecień 2012 at 12:29

  11. Czy Twoim zdaniem po dzisiejszych spadkach nastąpi jeszcze ruch w górę do FED ?
    Czy raczej spadek będzie kontynuowany ?
    Czy dzisiejszy spadek zmienia główne założenia prognozy ?

    7777777777777

    23 Kwiecień 2012 at 17:50

  12. http://tinypic.pl/f8rmzlz4aqeg

    Może jednak w środę ten dołek w usa wg. twoich-songmun pierwotnych wyliczeń punktów zwrotnych. Wg. mnie patrząc na analogię, którą wcześniej wklejałem te spadki na w20 mogą potrwać do piątku. Identyczne zagranie z sierpnia zeszłego roku. Mocny wzrost lopu, w poniedziałek urwanie w dół( analogicznie jak dzisiaj), spadki 5 dni, w piątek luka w dół ostateczne strząśnięcie i kontra do góry.

    chlor

    23 Kwiecień 2012 at 22:17

  13. @ pk

    Nie. Na FED nie bedzie dna, choć część w to właśnie będzie dziś grać. Czytaj odpowiedź dla 7-mek poniżej.

    @77777 itd

    1 Ruch w górę w postaci ząbka nastąpi. Obecna sytuacja na SP500 po wczorajszej (23.04) sesji dla niektórych techników wygląda jak zaproszenie do gry w „podwójne dno”. Jakieś odbicie więc pod FED , tradycyjnie zresztą będzie.

    2 Spadek nie zmienia założeń ani co do zasięgu, ani co do czasu formowania dna na SP500 (27.04-1.05 ze szczególnym wskazaniem na 30.04). Jedyne, co mógłby zmienić, to forma tego spadku – na nieco mniej gwałtowną, niż oczekiwałem.

    Song Mun

    24 Kwiecień 2012 at 09:22

    • wczoraj wrzuciłem wykres i wpis, widzę że go nie ma..???

      chlor

      24 Kwiecień 2012 at 09:49

    • no niby bedziemy miec szczyt dzisiaj… w ciagu tyg , tez mi sie takwydaje, tylko jakiej klasy przyjdzie spadek po tym szczycie, pedzacy, mozolny, o szerokosc trojkata tylko do 2000 ? to jest ciekawe pytanie ;]

      slow2006

      25 Kwiecień 2012 at 13:44

  14. na fdax podwójny szczyt.
    według elliotta gdzie jesteśmy? skończyliśmy 4 i robimy piatkę dół?

    chlor

    25 Kwiecień 2012 at 15:12

  15. oj chyba jednak nie.

    chlor

    25 Kwiecień 2012 at 15:22

  16. @songmun
    jak widzisz obecną sytuację s&p500-wig20 po dwóch dniach walki, twój scenariusz pozostaje dalej w grze?
    pzdr.

    chlor

    25 Kwiecień 2012 at 18:02

  17. żaczynam coraz mocniej powątpiewać w scenariusz iż przy znacznej części publikowanych wyników powyżej oczekiwań oraz zbliżającym się końcu miesiąca byki nie podejmą próby wzrostowej ,zwłaszcza że scenariusze spadkowe są powszechniej promowane i oczekiwane ,coraz bardziej dociera do mnie również fakt iż to nie obóz byków będzie zawiedziony po wystąpieniu szefa FED bo pewnie w mniejszym stopniu oczekiwał magicznego luzowania niż obóz niedźwiedzi był przekonany że do niego teraz nie dojdzie.pozdrawiam

    7777777777777

    25 Kwiecień 2012 at 21:02

  18. To liczone jest po dniach czy po tygodniach?

    Bet

    26 Kwiecień 2012 at 08:57

  19. […] lub środy obserwując układ sił pojawiający się na wykresach. W tym tygodniu szykuje się posiedzenie FED więc może być […]

  20. […] lub środy obserwując układ sił pojawiający się na wykresach. W tym tygodniu szykuje się posiedzenie FED więc może być […]


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: