NATURA BRAMY

Rynki Ekonomia Gospodarka Świat i czasem Polityka

Z Nowym Rokiem cz.I: FED i nastroje

with 55 comments

Wreszcie ponownie w domu i na własnym komputerze, a nie na pożyczanych, z klawiaturą qwertz i wszystkimi tymi umlautami:-)

To zacznijmy, bo czas nagli.

Pierwotnie miał być to jeden, bardzo długi wpis, który tworzę już od poniedziałku. Dziś jednak zdecydowałem, że podzielę go na dwie części. Część pierwszą, bardziej makroekonomiczną i „nastrojową” niż typowo rynkowo – wykresową puszczam już teraz, a część drugą właśnie piszę z zamiarem jej w miarę szybkiego opublikowania.

Zdecydowałem się zacząć nietypowo, od poniższego wykresu, bo to właściwie ustawia wszystko. Jeśli ktoś miał wątpliwości, dlaczego rynki akcji spadają, a surowce nie mogą się poważniej odbić, po obejrzeniu poniższego wykresu powinien się takowych pozbyć:

chart 1

FEDrevrepo

Wykres pożyczyłem od Ioan Smith, na twitter ‚ze pod adresem @moved_average.

Na tle indeksu S&P500 mamy tu przedstawione ruchy bazy monetarnej USD (biała linia, lewa skala, w legendzie oznaczona jako ARDIMONY Index). Wykres jest świeży, to dzisiejsza aktualizacja poprzedniego, sprzed tygodnia

Tych którzy rozumieją ten wykres bez moich dodatkowych słów przepraszam za to, co napiszę poniżej. Ale muszę brać pod uwagę i to, że część Czytelników nie musi wiedzieć, o co w tym chodzi i to specjalnie dla nich poniższe, mocno uproszczone wyjaśnienia.

FED rozpoczął poważniejsze zdejmowanie pieniądza z rynku (i to jak widać intensywne) poprzez operacje odwróconego repo (reversed repo), więc wszyscy ci, którzy dotąd byli mocno zaangażowani w kupowanie jakiekolwiek aktywów za pożyczane dolary z dużą dźwignią, muszą zgromadzić więcej gotówki i zacząć oddawać kredyty, co oznacza, że trzeba zmniejszyć zakupy i sprzedawać to, co najbardziej płynne i łatwe do sprzedania.

O ile reversed repo są operacjami krótkoterminowymi, nic nie stoi na przeszkodzie, by sam proces wielokrotnie powtarzać, czyniąc z niego operację średnioterminową, co jak pokazuje wykres 1, ma właśnie miejsce.

Czy w tej sytuacji ktokolwiek jeszcze dziwi się, że podaż jak dotąd sprawnie zasypuje każdy pojawiający się popyt na większości najpłynniejszych instrumentów, zaliczanych do kategorii „risk on”?

Drugi wykres, który chcę tu przedstawić, choć znacznie mniej oczywisty od pierwszego, uważam za równie doniosły, jeśli nie wręcz donioślejszy w swych długofalowych następstwach. Nie od razu zrozumiałem jego ważność. Dopiero kolejne spojrzenie, dużo uważniejsze, uświadomiło mi jego niesamowitą istotność.

To znowu wykres z twittera, tym razem źródło to Aurelija Augulyte (@auaurelija), łotewska ekonomistka ze skandynawskiego banku Nordea:

chart 2

aurelija.png large

Cóż to takiego? Na tle pomarańczowej linii – notowanego na CBOE indeksu zmienności VIX dla S&P500 w wersji gotówkowej mamy przedstawione linią białą (zapewne przy użyciu statystyk dostępnych w wyszukiwarkach) ilość pojawiających się różnych dokumentów czy wpisów dotyczących recesji.

Wykres jest długookresowy. Autorka, zamieszczając wykres, niestety obcięła jego skalę czasową. Po obejrzeniu jakiegokolwiek wykresu VIX nie jest trudno ustalić, że obejmuje on mniej więcej ostatnie dziesięciolecie, czyli lata 2006 – 2016 (oczywiście początek). Wykres został upubliczniony 11.01.2016 r.

Przypomnę ABC interpretacji VIX: generalnie indeks VIX rośnie, gdy oczekiwane są spadki S&P500 (SPX), a spada, gdy mamy oczekiwanie stałych i stabilnych wzrostów, stąd też VIX często nazywany jest „indeksem strachu”. Nietrudno zauważyć, że VIX osiągnął maksymalne wartości we wrześniu 2008 (na tym wykresie ok. 80, wg moich danych chwilowo było to nawet 89 punktów), co jest do dziś absolutnym rekordem w historii notowania tego instrumentu. Z jakich powodów, chyba nie trzeba przypominać?

Porównując obie linie ze sobą już na pierwszy rzut oka widać, że ilość dokumentów ze słowem „recesja”, pojawiających się w sieci, dość dobrze koreluje z zachowaniem wykresu VIX, co chyba niespecjalnie dziwi, zważywszy, że SPX jest uważany za bardzo dobry wskaźnik wyprzedzający stanu gospodarki i praktycznie każde większe spadki indeksu, tu obrazowane przez ruch w górę VIX, rodzą w wielu głowach pytanie: czy grozi nam recesja (w USA oczywiście)?

I teraz to, co decyduje o jego olbrzymiej istotności – przy porównywaniu dwóch różnych wykresów skorelowanych ze sobą, zawsze najciekawsze są te miejsca, gdzie owa korelacja chwilowo zanika. I z takim właśnie zanikiem korelacji mamy do czynienia na przełomie 2015 i 2016 roku. Ewidentnie VIX zaczął wzrosty, oczywiście wywołane tym, co widzieliśmy w pierwszych dniach stycznia tego roku na amerykańskich, i nie tylko, indeksach giełdowych. Tymczasem ilość dokumentów ze słowem „recesja” istotnie spadła do najmniejszej od początku hossy z 2009, ba od marca – kwietnia 2007 roku. Wyjątkowo liczna grupa ekonomistów nie spodziewa się recesji w USA!

Zacznę od interpretacji samej autorki wykresu. W oryginale brzmiała ona tak:

„my favorite recession chart says „sell vol” #VIX

Tłumacząc z twitterowego i ekonomicznego slangu, Aurelija mówi tu: „Mój ulubiony wykres dotyczący recesji pokazuje „sprzedaj zmienność” (czyli zajmij pozycję krótką na kontraktach futures na VIX, handlowanych na chicagowskiej CBOE). W domyśle: bo wartość VIX będzie spadać, czyli indeks SPX wróci do hossy w ślad za spadającym do rekordowo niskich wartości wskaźnikiem ilości dokumentów ze słowem „recesja”.

Z faktu występowania korelacji dwóch różnych zjawisk można niemal zawsze wyciągnąć 2 przeciwstawne wnioski co do przyczyny i skutku, wzajemnie sprzeczne, z których tylko jeden może być prawdziwy. Przykład?

Koguty zazwyczaj pieją po raz pierwszy tuż przed wschodem Słońca. Korelacja wschodu Słońca i piania koguta jest więc faktem. Z tego faktu możemy wyciągnąć dwa sprzeczne wnioski:

1. Kogut wyczuwa, że zbliża się wschód Słońca, więc pieje. Słońce jest przyczyną – pianie skutkiem.

2. Pianie koguta powoduje, że Słońce w końcu wschodzi🙂

Osobiście podejrzewam, że większość kogutów to zwolennicy tej drugiej opcji🙂.

Identycznie widzę interpretację A. Augulyte, która dla mnie podąża tu śladem koguta z opcji 2:-).

Zastanówmy się przez chwilę: kto przede wszystkim publikuje w internecie jakiekolwiek dokumenty (wpisy blogowe, artykuły naukowe itp) ze słowem „recesja”? Zawodowi ekonomiści plus różnego rodzaju pół i „ćwierć – zawodowcy” a także zupełni amatorzy pasjonaci, jak m.in. niżej podpisany. Czy ta grupa (jako całość, a nie jej pojedynczy przedstawiciele!) może się pochwalić jakimiś znaczącymi sukcesami w prognozowaniu czy to rynków niedźwiedzia czy to recesji? Pytanie retoryczne, zważywszy na dobrze znany przechył ekonomistów, zwłaszcza tych zawodowych, na optymistyczną stronę widzenia świata. Pani Aurelija po prostu pokłada nadmierną wiarę w zdolności i umiejętności prognozowania swojej grupy zawodowej.

Moja interpretacja jest dokładnie odwrotna w stosunku do tej, przedstawionej przez panią Aureliję. Rynek (tu akurat obrazowany przez VIX) sygnalizuje już wzrost zmienności, czego jeszcze „nie dostrzegają” piszący o recesji, ale wkrótce „dostrzegą” i wskaźnik ten podąży za rosnącym VIX.

Historia wielokrotnie dowiodła, że rynek bez porównania lepiej od ekonomistów radził sobie z prognozowaniem pogorszenia przyszłej sytuacji gospodarczej i o ile nie każdy większy spadek rynku akcji jest zapowiedzią recesji, to na pewno każda recesja była odpowiednio wcześnie poprzedzona przez wyraźny spadek rynku akcji.

Kolejne pytanie, które sobie zadałem kontemplując wykres nr 2 było następujące: a dlaczego owi piszący o recesji „nie dostrzegają” jeszcze ruchu VIX?

Oooo i tu wreszcie dochodzimy do sedna! Zacznijmy od psychologii ważnych zwrotów rynkowych.

Mocno nadużywane w komentarzach giełdowych pojęcie „ściana strachu” („rynek wspina się po ścianie strachu”) jest tak naprawdę opisem stanu zbiorowej psychologii z początku hossy: wszyscy jeszcze dobrze pamiętają niedawno zakończoną bessę i nadal oczekują jej kontynuacji. Jedynie najodważniejsi, którzy już dostrzegli jakościową zmianę zachowania rynku, z drżeniem serca kupują akcje, bojąc się, czy jednak się nie mylą. Jednocześnie kurs, pomimo nieraz gwałtownych korekt, powolutku pnie się w górę, a kolejne szczyty i kolejne dołki, wbrew ogólnemu nastrojowi, wypadają coraz wyżej. Dokładnie z takim zjawiskiem mieliśmy do czynienia w 2009 roku. Podobnie ekonomiści spodziewają się wtedy szybkiego powrotu niedawnych problemów gospodarczych. Gwoli przypomnienia – jeszcze na początku 2010 r niemal każdy ekonomista, pojawiający się w amerykańskim kanale CNBC był odpytywany ze swoich odczuć, czy spodziewa się szybkiego powrotu recesji (double dip recession). Wielu się spodziewało. Co ciekawe, CNBC przestała o to pytać niemal dokładnie w momencie uformowania się pierwszego ważniejszego szczytu w USA w kwietniu 2010!🙂

Znacznie mniej znanym faktem jest, że w praktyce rynkowej występuje zjawisko całkowicie podobne do „ściany strachu” ale będące jego zwierciadlaną kopią. Niektórzy nazywają ten stan „doliną nadziei”.

Na szczytach hossy panują na ogół bardzo dobre nastroje, a większość przekonana jest, że jedyne, co czeka rynek, to dalszy marsz w górę. Nie tylko na rynku panują takie szampańskie nastroje. Również ekonomiści (jako cała grupa, zawsze są wyjątki widzące sprawę inaczej), oceniający perspektywy gospodarki są zdania, że nic tejże gospodarce nie grozi i ma przed sobą lata pomyślnego rozwoju.

Niespodziewanie dla wszystkich rynek akcji zmienia kierunek i zaczyna spadać w ramach bessy. Tymczasem nastrój zarówno uczestników rynku jak i ekonomistów pozostaje dalej wspaniały. Rynek spada coraz niżej, a większość mówi: to tylko korekta, wszystko za chwilę wróci do normy, i kupuje lokalne, coraz niższe dołki. Podobnie ekonomiści wyjątkowo licznie przekonani są, że pierwsze chmury, które widać nad gospodarką, szybko zostaną rozpędzone i w żadnym wypadku nie grozi nam nic poważniejszego, a już na pewno nie recesja.

I tu mamy zasadniczą różnicę między większą korektą w ramach hossy a bessą. Otóż w czasie większej korekty…nastroje bardzo szybko siadają! Dość szybko pojawia się myślenie o tym, czy czasem nie grozi nam bessa lub jakieś większe problemy gospodarcze. Korekta właśnie dlatego jest tylko korektą, że nastroje szerokiej publiczności dość szybko się psują!

Czy już wiesz, szanowny Czytelniku, dlaczego uznałem ten wykres za szalenie ważny? Oba wskaźniki:  sam VIX, a zwłaszcza rekordowo niska ilość dokumentów ze słowem recesja wskazywałyby, że mamy do czynienia z „doliną nadziei”!!!

W ramach zadania domowego zerknij sobie proszę, Czytelniku na to, co działo się z VIX we wcześniejszych latach, gdy indeks SPX notował spadki rzędu 12%. Jak szybko VIX wychodził wtedy do okolic 30 pkt lub nawet je przekraczał, a jak powoli zrobił to obecnie…

Wróćmy jeszcze na chwilę do kwestii rekordowo niskiego odczytu ilości dokumentów ze słowem „recesja” Zastanawiałem się przez chwilę, co mogło spowodować tak wyraźną jednomyślność wśród ekonomistów. Moim zdaniem to…podwyżka stóp procentowych przez FED w grudniu 2015. Jeśli mam rację, to ekonomiści padli tu ofiarą „efektu stada” (herding), znanego w Polsce pod bardziej swojską nazwą „owczego pędu”. Zjawisko doskonale znane jest pasterzom wszelkich ssaków stadnych: jeśli chcesz, by stado podążyło w wybranym przez ciebie kierunku, wystarczy, jeśli skierujesz tam przewodnika stada, reszta podąży za nim. Owym „przewodnikiem stada”, jest w mojej hipotezie właśnie FED. Po prostu ekonomiści uznali, podobnie jak owce w stadzie, że przewodnik „wie lepiej” – skoro FED zdecydował się podnieść stopę procentową, to znaczy, że na pewno nic nam nie grozi, bo przecież FED nie będzie sprowadzać recesji na USA.

Czy FED naprawdę wie lepiej?

Doskonale pamiętam ostatni większy błąd FED’u. W marcu 2008 r, po wcześniejszej serii bankructw mniejszych czy większych funduszy umoczonych w toksyczne instrumenty pochodne na rynek nieruchomości zbankrutował bank inwestycyjny Bear Stearns, pociągnięty na dno przez swoje dwa fundusze podobnego typu. Ostatecznie, także dzieki wysiłkom samego FED Bear Stears w upadłości został sprzedany gigantowi JP Morgan za niewielki ułamek swej wartości. Niemal zaraz po tym rynek akcji ruszył ostro w górę, korygując swe spadki, które zaczęły się jeszcze w październiku 2007 r.

Kilka tygodni później, uznając, że problemy się skończyły, FED rozpoczął dokładnie to samo, co robi obecnie – zmniejszanie bazy monetarnej w celu powstrzymania oczekiwanej inflacji. Politykę tę kontynuował jeszcze w maju 2008, czym walnie przyczynił się do narastania problemów z finansowaniem banków, stojących wówczas na krawędzi wypłacalności. Nierzadkie są opinie, że to właśnie ten ruch FED przyspieszył znacząco bankructwo Lehman Brothers, faktycznie jednak zatrzymując w okresie kwiecień – lipiec 2008 rozpędzoną hossę na rynkach surowcowych.

Naprawdę zadziwia mnie czasami nieustająca wiara ekonomistów w FED.

Co ciekawe, sam FED ma świadomość własnych błędów i tego, że w krytycznych momentach jest zbyt optymistycznie nastawiony do rzeczywistości:

http://www.frbsf.org/economic-research/publications/economic-letter/2015/february/economic-growth-projections-optimism-federal-reserve/

A czy teraz nie mieliśmy do czynienia z takim właśnie błędem FED? Osobiście uważam, że tak, a moim zasadniczym dowodem w tej sprawie, oprócz tego, co zamieszczam w linkach poniżej tej partii tekstu, są dwukrotne z rzędu, za listopad i grudzień 2015 odczyty ISM dla przemysłu USA poniżej 50 pkt (przypomnę, odczyty powyżej 50 pkt oznaczają rozwój, poniżej 50 pkt – zwijanie się przemysłu w USA). O ile dobrze pamiętam to Volker, a już na pewno Greenspan i Bernanke jako szefowie FED, nigdy nie odważyli się podnieść stóp procentowych w chwili, gdy ISM dla przemysłu, czy poprzednik tego wskaźnika, był poniżej 50 pkt. Tak, wiem, że w obecnej gospodarce USA usługi odgrywają bez porównania większą rolę niż w czasach Greenspana czy Volkera, a wskaźnik ISM dla usług nadal jest powyżej 50 pkt, ale przemysł w cyklu koniunkturalnym niemal zawsze wyprzedza usługi…

Pamiętając o słynnej myśli Nielsa Bohra „Prognozowanie jest trudne, zwłaszcza gdy dotyczy przyszłości”, pokuszę się o tezę, że zagrożenie możliwością pojawienia się recesji w USA pod koniec tego roku lub na początku przyszłego jest największe od 2009 roku. Jeśli gdzieś widzę szansę, że może do niej mimo wszystko nie dojść, to tylko w tym, że FED odpowiednio szybko zmieni swe nastawienie na mocno akomodacyjne i zamiast zdejmować pieniądze z rynku, zacznie je znów intensywnie tłoczyć, w takiej czy innej formie. I choć byłoby to przyznanie się przez FED do błędu, nie jest ono tak nierealne, jakby się to mogło wydawać: w USA mamy rok wyborczy, a chyba jeszcze tylko Leszek Balcerowicz udaje, że wierzy w to, że banki centralne są całkowicie niezależne od rządów….

Pytającym dlaczego recesja w USA miałaby być istotna np. dla nas odpowiem krótko: każda recesja w USA po 1945 r. oznaczała co najmniej spowolnienie gospodarcze dla reszty świata. Wszystko w temacie🙂

Dodatkowe linki na temat recesji (w języku angielskim):

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-11/bank-of-america-rail-traffic-is-saying-something-worrying-about-the-u-s-economy

http://www.hussmanfunds.com/wmc/wmc160118.htm

W drugiej części tego wpisu zajmę się sytuacją na rynku naszej rodzimej waluty: PLN

Gorycz jest we mnie
Zbliż więc samotność serca
śpiewna kukułko

Basho (1644-1695)

 

Written by songmun

20 Styczeń 2016 @ 10:03

Odpowiedzi: 55

Subscribe to comments with RSS.

  1. Na WIG20 = 1657,66 pkt mógł być średnioterminowy dołek

    karnak

    20 Styczeń 2016 at 10:47

  2. @songmun

    Dzieki za ciekawy wpis🙂 Czy moglbys sie pokusic o nawet krotkie prognozowanie nablizszych dni/ tygodni , czy wypadaja jakies ramy czasowe i czy bedzie jakies odbicie bo narazie to lecimy jak kamien w wode …

    Pozamykalem shorty bo bylem niemal pewny odbicia a teraz sobie pluje w brode bo zrobilem to zdecydowanie za wczesnie ech…

    Spy

    20 Styczeń 2016 at 10:52

  3. i powoli dobijamy do dolka,jutro powinien wypasc na jankach🙂 tutaj okolice lub 1760,8900 dax watpie muslieiby dzis,jutro przywalic,ropa na wsparciu zerkam za L,czekalem na nie

    noob

    20 Styczeń 2016 at 11:09

  4. jesl tu nie wybronia cywile to 1814 sp hm 9198-9205 dax

    noob

    20 Styczeń 2016 at 11:44

  5. Bardzo dobrze napisana notka. Czas pokaże na ile trafna prognoza.

    Aurelia, jest Litwinką, do tego mówiąca i pisząca także w języku polskim. Miała polską babcię.

    A Hussman jest naprawdę bardzo łebskim gościem, tylko że od niepamiętnych czasów nie ma wyników, bo non stop gra na „nie”. Kto wie, może to jest właśnie jego moment.

    Njusacz

    20 Styczeń 2016 at 16:27

  6. @songmun

    Chyba masz rację – po dzisiejszym ruchu sp-500 zaczynam wątpić w możliwość przebicia szczytu na sp-500 w rozsądnym czasie. Za daleko poszedł ruch w dół. Na razie jednak nie widzę nadal zakończenia struktury wzrostowej. Dodatkowo – spadki choć szybkie – nie mają cech impulsowych więc w dół idzie korekta. Ciekawie będzie wyglądał 2016 rok.

    gandy

    20 Styczeń 2016 at 21:29

  7. Dołek, jak dwa poprzednie:
    http://www.bankfotek.pl/view/1969159

    karnak

    21 Styczeń 2016 at 19:47

  8. Dziękuję za pouczający i ciekawy wpis.
    Pozdrawiam Artur

    Artur

    21 Styczeń 2016 at 20:13

  9. Trochę moich przemyśleń na temat tego co się stało na sp-500. Ruch zszedł niżej niż się spodziewałem. W perspektywie kilku miesięcy biorąc pod uwagę,że zarówno zaznaczony czerwoną linią ruch spadkowy A jak i czarną linią ruch wzrostowy B zaczynają i kończą się dokładnie w punktach przedstawionych w linku oraz biorąc pod uwagę,że mamy obecnie do czynienia z korekcyjnym ruchem spadkowym najsensowniejsze założenie to,że ruch spadkowy jest falą B w większej korekcie wzrostowej typu flat. Zaznaczyłem prawdopodobne reakcje na pewne charakterystyczne punkty wykresu.

    http://www.bankfotek.pl/view/1969202

    Wnioski : tym razem w USA jeszcze się wybronią – gorzej będzie później gdy ponownie dojdziemy do poziomów rozpoczynających ruch czerwonej korekty A w dół.

    gandy

    21 Styczeń 2016 at 23:28

  10. errata : oczywiście miało być „jak i czarną linią ruch wzrostowy A”

    gandy

    22 Styczeń 2016 at 22:13

  11. Inne wskażniki potwierdzają powyższe
    http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-11/bank-of-america-rail-traffic-is-saying-something-worrying-about-the-u-s-economy
    „Spadki przesyłek wagonowych kolejowych poprzedzały lub towarzyszyły, spowolnieniu gospodarczemu”

    Alex

    23 Styczeń 2016 at 14:01

  12. warto tez zwrocic uwage na wloskie banki, tutaj np CDSy Banca Monte del Paschi:

    CDSy Banco Popolare też rosną

    kkk2

    23 Styczeń 2016 at 18:43

  13. Jak się człowiek spieszy to…. Tyle odnośnie moich wcześniej napisanych przemyśleń. Ano tak się dzieje kiedy pisze się szybciej niż myśli. Zapomniałem o jednym istotnym elemencie całości ruchu sp-500. Mianowicie ta szybka fala spadkowa na sp-500, która utworzyła wcześniejszy wyższy dołek miała swoje następstwa. Ruchy które po niej nastąpiły niewątpliwie wymuszają narysowanie expanding triangle jako fali B skierowanej do góry. Jednak expanding triangle nigdy nie jest w 100% znoszony gdy występuje jako fala B( w ogóle bywa bardzo rzadko w 100% znoszony). Natomiast w naszym przypadku wyglądałoby na to,że został całkowicie zniesiony. I to jest ten szczegół, który wymaga zauważenia i przemyślenia. Jak się to zrobi to puzle same wskoczą na swoje miejsce.
    Wniosek jaki mi się nasunął jest następujący – nadal mamy trend wzrostowy ,ale z dużymi zmiennymi ruchami w górę i w dół i raczej nie skończy się taka zmienność rynku przed końcem tego roku. Spodziewam się przy tym co najmniej jednego przebicia maksimów na sp-500 ( ale dość delikatnego) przed spadkami w okolice 1750 i raczej nie spodziewam się przebicia ostatniego denka ( prawdopodobnie już zaczął się formować trójkąt symetryczny -podfala b- kończący spadki.
    Tyle jeśli chodzi o moje dopasowanie ruchów w ramach TFE

    gandy

    25 Styczeń 2016 at 01:13

  14. @gandy

    Twoje analizy kosztuja napewno bardzo duzo pracy i sa merytoryczne ale mam inne zdanie na temat nie przebijania dołkow. Jeśli na moment porzucisz doglebne spojrzenie w fale i podniesiesz glowe to ujrzysz ze sytaucja na swiecie jest bardzo zla i mysle ze w tym roku zobaczymy na rynkach poziomy o ktorych teraz sie nawet nie sni …

    CRB Commodity Index — Indeks 28 surowców

    MSCI World Index — Indeks obejmuje tysiąc sześćset dwanaście akcji z 23 krajów rozwiniętych

    MSCI Emerging Markets Index– Wskaźnik kapitałowy złożony z akcji na rynkach wschodzących:
    Brazylii, Meksyku, Chile, Kolumbia, Peru, Chiny, Korea Południowa, Taiwand, Indie, Malezja, Indonezja, Tajlandia, Filipiny, Republika Południowej Afryki, Rosja, Polska, Turcja, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Grecja, Węgry Egipt i Czechy.

    BDI – indeks cen dla globalnej wysyłki ładunku (głównie węgla, rudy żelaza i ziarna) na standardowych trasach.

    Spy

    25 Styczeń 2016 at 14:07

    • @ Spy

      Rzeczywistość dociera do ludzi w sposób pośredni. Osobiście przekonałem się,że chociaż czasami sytuacja falowa jest bardzo zawiła to jednak da się ją w pewnych momentach bardzo precyzyjnie określić. Co do złej sytuacjii na świecie to ona taka jest przez cały czas wzrostów w USA od 2009 roku. Dług USA – lepiej nie mówić, kolejne QE i pompowanie sztucznego pieniądza nie przysłużyły się rzeczywistej poprawie. Ale zakładanie spadków w tym roku w oparciu o kiepską sytuację światową już w tym momencie wydaje mi się przedwczesne, zła sytuacja była przez cały czas.A potężnych spadków spodziewałbym się bardziej w sytuacji gdy wszystko będzie wskazywało że USA jest na dobrej i prostej ścieżce do wzrostów.
      To o czym piszesz tj. szybkie i dramatyczne spadki nastąpią – to bez dwóch zdań. Jednak z uwagi na fale jestem skłonny przesunąć moment rzeczywistej katastrofy na sp-500 daleko w przód i co więcej jeżeli rynek zachowa się jak myślę,że się zachowa, a później szybko i gwałtownie spadnie gdzieś do poziomu 1750 punktów to prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia z hiperbolicznym zakończeniem wzrostów na rynku amerykańskim, ale raczej nie wcześniej niż 2019 rok i oczekuję wtedy poziomów w granicach 2500 -2600 dla sp-500, albo nawet jeszcze ciut wyżej.Później dopiero spodziewam się rzeczywistej katastrofy na rynkach i recesji jaka w historii USA wystąpiła tylko raz w 1929 roku z tym,że teraz potrwa znacznie dłużej.
      Przewidzenie zachowania rynku na podstawie danych fundamentalnych jest według mnie niemożliwe. Natomiast inna sprawa to odczyt falowy. Mówiąc szczerze to wcześniej spodziewałem się zakończenia niższego rzędu trendu wzrostowego w postaci klina kończącego, ale widziałem również możliwość zakończenia trójkątem symetrycznym. Ten trójkąt mógł mieć jedno z trzech umiejscowień:
      1) zakończyć expanding triangle – wtedy w dół poszedł by impuls lub klin kończący znoszący około 70% najdłuższej podfali w expanding triangle.
      2) fala e w expanding triangle nadal trwa
      2) zakończyć expanding triangle jako podfalę a w większym expanding triangle i to co poszło w dół okaże się podfalą b w większym expanding triangle i prawdopodobieństwo mocno faworyzuje,że będzie to running expanding triangle.

      Pierwszy przypadek nie zaszedł i małe prawdopodobieństwo przypisuję wersji 2. Stąd spodziewam się ruchów wynikających z wersji 3 no i nie ukrywam,że wnioski co do przewidywanych ruchów wynikają z oparcia o ten scenariusz rozwoju rynku. Innych scenariuszy nie widzę i gdyby coś działo się inaczej to bardzo bym się zdziwił. Obecnie czekam na ukształtowanie się dołka i przypuszczam,że będzie to w formie contactring triangle jako drugiej korekty w ruchu do dołu choć nie wykluczam,że ta druga korekta to może docelowo być flat.

      gandy

      25 Styczeń 2016 at 17:19

  15. @Spy

    W ramach zilustrowania zasady jeden obraz wart 1000 słów – tak to widzę( choć na szczęście 1000 słów nie użyłem, ale jak bym użył to i tak pewnie mniej by z tego wynikało niż z rysunku).

    http://www.bankfotek.pl/view/1970197

    Zakładam taką wersję, a czas pokaże czy się nie mylę – jeżeli w górę pójdzie korekta i sięgnie wyżej niż koniec fioletowej podfali e to o pomyłce mowy być nie może.

    gandy

    25 Styczeń 2016 at 18:11

  16. @gandy

    Z tego co widze to zakładasz teraz marsz powyżej 2120 na S&P ?! Zobaczymy ale nie daje na ten scenariusz wiecej niz 5% a to 5% to i tak na wyrost ze wzgledu na rok wyborczy…

    Spy

    25 Styczeń 2016 at 20:21

  17. @gandy

    Jeszcze jedno: masz racje sytuacja byla zla przez caly czas od 2009 roku ale teraz ona nie jest zla tylko tragiczna. Z czego bedziesz zjezdal jak tam stopy procentowe leżą na dnie , gospodarka w du… , nie mowie juz o surowcach ktore ciagna gieldy w dol jak kamien w wode, dodaj jeszcze Chiny ktore wtedy sie rozpedzaly do biegu a teraz ??

    Spy

    25 Styczeń 2016 at 22:06

  18. U mnie L od wsparcia (dołka na wsparciu), bliski stop 10 pkt poniżej (akceptowalne niewielkie ryzyko) i czekam na przewidywany wzrost:
    http://www.bankfotek.pl/view/1970957

    karnak

    27 Styczeń 2016 at 19:31

  19. Ten wykres daje szansę na wzrosty u nas i pod to gram:
    http://www.bankfotek.pl/view/1970998

    karnak

    27 Styczeń 2016 at 20:39

  20. janki od dzis włacznie powinny isc w dol,jesli nie moga podbijac do przyszlego piatku ale bazowo w doł juz….

    noob

    28 Styczeń 2016 at 11:18

    • sorki

      Miało być elongated zigzag oczywiście jako c gdyż tylko taka struktura może zamienić się w impuls po wykonaniu kilku dodatkowych i odpowiednich ruchów. Jeśli jednak podfala „przerodzi się w impuls” to druga wzrostowa struktura byłaby charakterystycznym elementem trójkąta (elongated flat )

      gandy

      31 Styczeń 2016 at 00:47

  21. @songmun

    Kiedy pojawi się druga część wpisu odnośnie PLN i jakieś prognozy co do trendów na rynkach ??

    Pozdrawiam

    SPY

    3 Luty 2016 at 11:30

    • Miał już dawno być napisany🙂
      Rodzina chce mnie wykończyć nerwowo i psychicznie, a starszy syn szczególnie🙂
      Ale coś „zamiast” chyba dziś będzie

      songmun

      4 Luty 2016 at 08:19

      • No i już wiem, że nie będzie nawet tego „zamiast”. Właśnie miałem telefon z gatunku „ważnych” i będę musiał udać się na istotną rozmowę. Może jutro?

        songmun

        4 Luty 2016 at 09:30

  22. A masz jakas wizje rynkow tak na szybko bo przyznam ze troche jestem zaskoczony sila (przede wszystkim naszego WIG) Ja wiem ze jest on relatywnie tani w stosunku do rynkow rozwinietych ale jednak myslalem ze po krotkim odreagowaniu przyjdzie kolejna fala spadkow a u nas niesamowity popyt…

    SPY

    4 Luty 2016 at 11:26

  23. paskudna ta świeca tygodniowa na DAX.

    oscylator

    5 Luty 2016 at 17:43

  24. Paskudna jest ta świeca….,
    lecz do końca dzisiejszej sesji na NYSE jeszcze jakieś 2 godziny.
    Tak przypadkiem przeglądałem wcześniej wpisy jednej z najbardziej poważanych kobiet, zagranicznych analityków rynków pod względem astro oraz moich strategii na wykresach…. wpadły mi w oko dwie daty 04.02 oraz 22.02. jako punktów zwrotnych…. Bardzo możliwe że dziś w Niemczech a w stanach 03.02 zaliczone zostały owe dołki na indeksach. Zakupiłem właśnie dwie pary na daxa po kursie 9280 pkt oraz NQ100 po kursie 4036 pkt. Choć powiem ze już dawno nie widziałem aby tak agresywnie walczyły obozy niedzwiedzi z bykami…😉
    Pewności nie mam ponieważ ową walkę przez co najmniej tydzień można było widać na eur/usd … wybycie było spektakularne i nie jednemu powybijało kieszenie….
    Dwa punkty brzegowe dla snp500 to 1870 pkt oraz 1855 pkt
    Obecne kursy to 1880 dla snp oraz 9276 dax

    kalmani

    5 Luty 2016 at 19:57

  25. Czekamy na 20ta i 21szą godzinę aby zakwestionować lub zatriumfować……………

    kalmani

    5 Luty 2016 at 20:00

  26. SL dla daxa 9228 pkt , NQ100 zostaje bez sl

    kalmani

    5 Luty 2016 at 20:46

  27. Jak widzę taką symetrię ruchów czasową i cenową to zaraz myślę,że wydłużona fala c się szykuje i tym samym elongated flat.

    http://www.bankfotek.pl/view/1973725

    gandy

    5 Luty 2016 at 21:08

  28. Pokażę wam super wykres, że aż trudno uwierzyć w przedziwne zależności na nim zawarte ===> rynek potrafi być piękny tylko sztuką jest to dostrzec.🙂
    I co najważniejsze jest na nim wskazówka średnioterminowa do dalszej gry – prognoza wzrostowa:
    http://www.bankfotek.pl/view/1973768

    karnak

    6 Luty 2016 at 00:08

    • @ karnak

      Raczej bym widział wybicie górnej linii tworzącej kanał, który narysowałeś na wig20 – i to całkiem spore wybicie – tak w okolice 2650-2700. Ale poczekamy to się przekonamy.

      gandy

      7 Luty 2016 at 00:37

      • Też mam to na uwadze, idźmy małymi kroczkami, wszystko w swoim czasie.:)
        Teraz celem tego wykresu jest. znalezienie śrenioterminowego, a może i nawet długoterminowego dolnego punktu zwrotnego.

        karnak

        7 Luty 2016 at 21:57

  29. pozycje na dax i dj bez zmian trzymane zrobili 1:1 ,jak cos 1797 rgr i zasieg z pinbarow ,dax 8930-40 max 8810 inaczzej 85xx
    http://bankfotek.pl/view/1974544
    obrocilem sie na s ,pod cofke dla odwaznych,interwal dzienny

    noob

    8 Luty 2016 at 17:26

    • Noob, uważasz że to tylko będzie cofka? Możliwe chyba jeszcze są nowe dołki na złocie. Jak myślisz?

      Pozdrawiam
      Artur

      Artur

      8 Luty 2016 at 19:15

  30. miałem L od 1049 brane cos koło 4 w nocy:-) „musieli” nadbic 1191 aby moc jak cos w przyszlosci pojsc wyzej czyli zasiegi po cofce.m,oga jak cos na chamca 1211-12 na kreske wtedy dobire zapewne…..mysle ze raczej beda nowe dołki ale teraz odbicie .Logiczne to 13xx wtedy dolek bessy jankow .pozniej znowu up z.oto za 5-7 lat hm 900 musle ze mało i 700 moze nizej ale to przy zmaykaniu cyklu na surowkach czyli za 5-8 lat wtedy kupie fizyczne .moze i na 400 spadnie kto to wie …..janki moga robic B i nie poglebia dax pisalem hoho czasu ze cel 8850-8950 gdzies tu wisi odbicie…..czasowo bardzo ale to bardzo wazne zmiana serii 17-22 marca gdzies bedzie zmiana wazna 80% ze powinien to byc dolek 20% ze gorka ale to % co wtedy bedzie zerkaj ten okres i sie obracac w przewna do ruchu w tym czasie,do tego czasu oczywiscie rozne ruchy gora dol beda ,pisze o zmianie tendecji na dluzsza chwile nie dni czy 2 tyg

    noob

    8 Luty 2016 at 20:11

    • Gratuluję super L. Dzięki za podzielenie się spostrzeżeniami.
      Artur

      Artur

      8 Luty 2016 at 20:42

      • @ gandy
        Jak narazie bliżej jest na świecie do mojego scenariusza o którym rozmawialiśmy jakiś czas temu tutaj w temacie czyli spadki i jeszcze raz spadki bo tego silnego wybicia które zakładałes w swoich analizach bardzo ciężko się teraz spodziewać …

        Spy

        9 Luty 2016 at 09:52

  31. witam. Noob jak widzisz teraz SP500?

    gutek

    11 Luty 2016 at 09:49

  32. Ja niestety tak jak juz wczesniej pisalem koledze @gandy ze doceniam jego ciezka prace i wyczerpujace analizy ale to wszystko na marne bo ja bez zadnego przygotowania caly czas obstawiam spadki z gwaltownymi odbiciami oczywiscie jak to bywa w bessach ale o nowych szczytach nie moze byc nawet mowy… Takze te wykresy ktore tutaj prezentowal nam @gandy traktuje w kategorii science-fiction…
    Oczywiscie moge sie mylic bo wssyscy tutaj tylko prognozujemy i staramy sie cos dla siebie ugrac a koncu gramy przeciez do jednej bramki🙂

    SPY

    11 Luty 2016 at 09:58

  33. @ Gutek ja pisałem juz hoho ze bessa….pisalem jakac z s na daxie ze 1=5 fali 123xx ale do rzeczy.dax na 8570 1=5) zobaczymy sp ma pinbara na 1796 ,zasieg rgr 1797 .pisałem ze bessa i tu i w abc i ifutures a wszyscy L sadzili:-)http://bankfotek.pl/view/1975179 dla mnie cele bessy chcialbym zejscia pod 8000 tys w celu postraszenia,sp 1575-1430 przedzial ta sama sytuacja (ale zamkniecia juz mnczych swieczek nad 1570 i 8100) ja spekulant srednio//dluterminowy dla kogosc 20pk na sp podbitka to ze hossa idzie czy 50pk,kazdy musi znalezc swoj sposob.usd/jen cel 106.edek 1.20.juz pisalem data 20-23 marca obraca sie w druga strone do kierunku obowiazujacego.moja opinia nie nie namawiam:-)

    noob

    11 Luty 2016 at 10:59

    • @noob – z harmonii wynika, że większy PZ szykuje się na początek tygodnia (po święcie w USA? – /sroda?). Wówczas większe , a potem się zobaczy, czy na rozliczenie kwartału może już wyższy dołek…

      Jando

      11 Luty 2016 at 13:39

  34. dziękuję Noob bardzo cenię sobie Twoje spojrzenie na rynek

    gutek

    11 Luty 2016 at 19:16

  35. @ Spy
    W dół na sp-500 idzie korekta. Nadal oczekuję drugiej struktury korekcyjnej w postaci trójkąta symetrycznego – ta jest dla mnie najbardziej prawdopodobna, a że podfala A tego trójkąta może mieć rozmaitą strukturę to już osobna sprawa. Nie widzę obecnie szans na istotny ruch spadkowy na sp-500.

    gandy

    11 Luty 2016 at 22:35

  36. http://www.bankfotek.pl/view/1975404

    Link wskazuje na prawdopodobny w obecnej sytuacji sposób zakończenia spadków na sp-500. Nie jest to jedyny sposób choć patrząc na interwały dzienne to mi wszystko pasuje( niżej nie zamierzam póki co schodzić, bo jeszcze nie pora) Jeśli tak ma być to powinien poszerzyć się kanał spadkowy dla 5 fali klina i w takim przypadku 5 fala powinna być najdłuższa- później szybkie zniesienie całego klina potwierdzi sytuację.
    Oczywiście jak ktoś chce to może z przebiciem ostatnich dołków brać shorty- wolna wola, ale jak dla mnie to będą to stosunkowo krótkotrwałe shorty.

    gandy

    11 Luty 2016 at 23:59

  37. Witam,

    Mam pytanie do Gospodarza, jak również do odwiedzających, jak widzą Państwo indeks NIKKEI po tak silnej wyprzedaży? Czy można się teraz spodziewać jakiegoś większego odbicia na rynkach finansowych biorąc pod uwagę analizę Gospodarza indeksu francuskiego „Francuski trójkąt”, gdzie taka możliwość jest brana pod uwagę?

    Pozdrawiam
    Artur

    Artur

    12 Luty 2016 at 16:42

    • Wracając do indeksu NIKKEI w interwale dziennym, czy ostatnie trzy świece tworzą formację „trzech czarnych kruków”?

      Artur

      Artur

      12 Luty 2016 at 20:29

  38. Patrząc na sp-500 na interwale dziennym to nie można wykluczyć sytuacji, że koniec spadków już nastąpił. Jest to możliwe w scenariuszu z załączonego linka

    http://www.bankfotek.pl/view/1976048

    Tak czy według scenariusza z wcześniej zamieszczonego posta nie ma znaczenia- to nie spadków na sp-500 należy średnioterminowo się spodziewać tylko wzrostów.

    gandy

    13 Luty 2016 at 17:08


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: